Menu

БІЗНЕС » АГРОПОЛІТИКА

Бути чи не бути ринку землі в Україні?

  • Автор: Ростислав Супрунов
  • Перегляди: 1985
Бути чи не бути ринку землі в Україні?

Всеукраїнське обговорення цього питання відбулося в рамках проекта “Дорожня карта земельної реформи”. Круглі столи присвячені темі вільного продажу землі відбулися в ряді обласних центрів України.

Аргументи “ЗА” вільний продаж сільгоспземель:

  • Ліквідація корупційної складової в земельних питаннях.
  • Наведення порядку із земельними паями, власники яких померли, спадкоємців немає, а землі обробляються фактично незаконно. Це близько 4 млн га в Україні.
  • Прозора процедура розподілу і використання земель.

Аргументи “ПРОТИ”:

  • Вітчизняні фермери не зможуть купити землю, яку сьогодні обробляють на умовах оренди паїв. Як наслідок — занепад нинішніх господарств, які тільки-тільки обзавелися технікою і відновили тваринництво.
  • Земля буде належати тим, у кого є гроші [(с) В.І. Ульянов]. Українським селянам, яким сьогодні немає за що купити буханку хліба, запропонують будь-яку ціну, земля перейде у власність українських олігархів, а тоді — у власність транснаціональних компаній.

Важливі цифри

29 млн га — наявність орної розпайованої землі в Україні.
15 000 грн — такою, на думку експертів, є “справедлива ціна за гектар”.
В підсумку:
29 млн га * 15 000 грн = 435 трлн грн або 18 мрлд євро. Саме стільки становитиме вартість всієї землі в Україні.
Порівняння: річний оборот однієї лише компанії Монсанто (найпотужніший виробник ГМО сої, кукурудзи и хлопку) минулого року склав майже 15 млрд долл. США.

Парадокс:
Найбільшим сільгоспвиробником в Україні є... м. Київ. Адже там зареєстровані більшість потужних агрохолдингів. Відповідно у Києві вони і сплачують податки, оббираючи села, землі яких обробляють.

Пропозиції, які прозвучали:

  • Контролювати треба використання земельних ділянок, а не наявність узгоджених папірців на землю.
  • Відмовитися від поділу земель за цільовим призначенням взагалі. У Європі такого поділу не існує.
  • Права реєстрації земельних ділянок та договорів оренди передати сільським радам. Разом з цим забезпечети доступ сільрад до земельного кадастру. Тоді корупційний монстр в особі “держкомзему” не потрібен взагалі.
  • Відповідно перед цим слід надати громадам право розпоряджатися землею, що в межах громад, це забезпечить надходження до сільських бюджетів.